måndag 17 januari 2011

Fattar ni allt vad vi säger, kan ni Småstadslivspråket?

Här kommer lite hjälp angående språket i filmerna, ibland kan det nog komma ord ur våra käftar som ni aldrig hört talas om och inte har en aning om vad vi säger eller menar.
Vi i gänget är ju från Alfta en liten by mellan dom två bandymetropolerna Edsbyn och Bollnäs, där finns väl inte så mycket mer än en rondell och en rad butiker som försöker hålla civilisationen vid liv.


Här pratar vi som dom gör i filmerna, kanske har vi skruvat på lite grann och speedat upp tempot men det är inte alls långt ifrån verkligheten.
Och den som är värst att prata är nog Stånk Tommy himself, han har skruvat upp Alftamålet i ett rasande tempo, vi i byn själva har svårt att hänga med när han sätter fart.

Men här kommer några förklaringar till orden som förekommit i filmerna ganska flitigt:

Hänne= Här.
Dänne= Där.
Glåma= stirra(titta på nått med jätteögon jättelängen med öppen käft)
Söva=sova.
meen ara= men ojdå, kära söta hur gick det till.
Hante jag haft så tajte troser har jag brötta omkull de= Har jag inte haft så trånga underbyxor då har jag brottat ner dig på marken.
Braköl= Jättestor starköl.
Arschele= Ändan på en människa, ja typ rumpan eller stjärten om ni så vill.

                                                       Men nu är lektionen slut!


Det får räcka för idag, denna småstadslivspråks utbildning har lidit mot sitt slut så vi ses vid nästa kurs!
Spring ut på skolgården nu och gör något jättekul, ni kanske kan springa jättefort åt olika håll eller nått, jaja vad vet jag.
Hörs hej!!!

1 kommentar:

  1. BRA Christer. Den här ska jag visa min kontaktperson, som ska med på showen här i Härnösand och var lite orolig över att inte förstå. Och andra här i trakten också.

    SvaraRadera