söndag 1 maj 2011

För 20 år sedan fick jag ett brev från SVT.

Har städat lite på vinden och hittade en kartong med lite brev och andra roliga tidningsurklipp.

För exakt 20 år sedan skickade jag ett manusförslag till tv-serie till SVT som handlade om en påhittad liten by i dom djupa hälsingeskogarna vid namn Jonsällsta och som hade liknande karaktärer som vi idag ser i småstadslivfilmerna, jag fick ett snabbt svar och det var väl inte direkt så dom hade tänkt att vårt vackra Hälsingland skulle få gestaltas, jag skulle minsann tukta  ide, språk och stil enligt planeringschefen Sven Bohlin.


För 20 år sedan fick jag svar från SVT gällande mitt manusförslag till tv-serie om livet i Hälsingeskogarna.
"Livet i Hälsingeskogarna är mig både kärt och bekant, men ska dina skriverier leda till någon behållning så måste du tukta ide, språk, och stil"

Nu 20 år senare så har jag fortfarande inte tuktat nån ide eller ändrat mitt språk eller någon stil, och livet i hälsingeskogarna skildrar jag som jag engång tänkte det, för 20 år sedan.

Men lite skoj var det att hitta dessa gamla brev, där satt en 16 åring och drömde om att kunna leva på sitt skrivande och nu 20 år senare så kan han faktiskt göra det, sen hur länge jag kan göra det spelar faktiskt mindre roll för nu har jag iaf gjort det, jag kan leva på mitt skrivande.
Och jag har bevisat för mig själv att man ska våga tro och kämpa för det du drömmer och brinner för, och hur än hopplöst och jävligt det ser ut så släpp aldrig taget om din dröm för vem vet, 20 år senare kan den slå in.

Men sen hittade jag ett mindre smickrande tidningsurklipp där jag som tuff 14 åring hade eldat upp majbrasan mitt på dan i det område som min vapendragare Christian Wallin bodde på, och han blev nog lite ledsen då lilla Christian som då var runt 10 år när hans kvarters majbrasa brann på tok för tidigt.

Förlåt Christian och hela Nordanå området i Alfta, det ska inte hända igen!


En valborgsmässoafton för väldigt länge sedan gjorde jag något riktigt dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar