söndag 1 maj 2011

Filminspelning imorgon utan färdigskrivna repliker.

Fast egentligen är det ju inget nytt att vi kör utan repliker men i vår nya film är det lite mindre improvisation faktiskt.

Men imorgon när dom nya karaktärerna Micke och Tomas kliver in i handlingen har vi bara en story vi skall ta oss egenom och hur vi gör det och vad vi säger är bara en dagsform, lite läskigt och riskabelt kan tyckas men ni ska veta att vi inte har haft en enda replik skriven i våra fyra tidigare filmer.

Och det är ju ganska otroligt faktiskt för det har ju varit en orgie i improvisation som det ibland varit en helt underbar tajming och träffsäkerhet i, men jag tror att vår kartläggning av våra figurer har varit grundliga och vi har diskuterat och tillsammans jobbat fram dom olika figurerna och dess personligheter som gjort det ganska lätt att hitta personen i våra karaktärer.

Samtidigt har miljön varit väldigt viktig och på en del platser som vi spelat in på så har man bara av miljön gjort att man sjunkit in i sin figur och nästan svävat bort, jag tänker närmast på Stånk Tommys verkstan eller i köket hemma hos Örjan Bengtsfors, då har man en del gånger känt att man bottnat i karaktären och blivit ett med sin roll och det är dessa gånger man kan hamna i ett stim och köra dialoger som i trans som typ Stånk tommys dataspels berättelse.



Här är en scen jag hamnat som i trans och improviserat helt utan repliker och verkligen bottnat i min karaktär, en härlig känsla är det.

Bara hoppas att vi kan göra det imorgon då två helt nya figurer skall få se sitt första dagsljus, storyn är bra och vi tror att vi har skaplig koll på våra karaktärer, det enda jag inte har kommit underfund med är hur han skall prata och vilket tonläge han skall ha och vilket tempo i sitt snack han skall hålla, jag får träna lite ikväll och testa mig fram helt enkelt.

Hörs imorrn efter inspelningen och rapport på bloggen hur det gick är att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar